השפעת מלחמת ששת הימים על מטוסים

מאז מלחמת העולם השניה, מדינות ניסו לפתח מטוס שימריא וינחת אופקית, אבל גם יהיה עם יכולת הפצצה, או יכולת טובה לנהל קרבות אוויר.
במערב גרמניה, הפיתרון היה על מטוס VJ 101 שמבוסס על המסרשמיט, אבל נוספו לו שני מנועי סילון קטנים בכנפיו, שיכלו לבוסס ב90 מעלות על מנת ליצור את העילוי הדרוש.
המסרשמיט היה מטוס קרב מתקדם לזמנו, שביצועיו לא נפגעו, אבל הבעיה היתה שלמערב גרמניה לא היה כסף להשקיע לבדה בפיתוח, ולא היה לזה שוק מצד מדינות אחרות,ולכן זה הופסק לאחר האב טיפוס.
השלב הבא, היה מטוס סילון שמזרים אוויר על מנת ליצור עילוי, והשתמש ב8 מנועים, הרבה דלק, ומסובך לתחזוקה. מערב גרמניה, הציעה את התיכנון לנאטו על מנת לפתח מטוס המראה נחיתה אנכי לאיחוד, כי לבדה לא היה לה התקציב הדרוש. מדינות שונות הסתכלו, אבל בסופו של דבר מהנדס בבריטניה, מחברה עצמאית, החליט שאפשר לחסוך ולהשתמש במנוע אחד, ופתחים שגרכם האוויר יוזרם. התוצאה היא p1127. הבעיה שלו היא שטווח הפעולה שלו קטן מדי,ולא מספיק טוב לצרכים המבצעיים,ולכן פיתחו מטוס עם תיכנון דומה,אבל גדול יותר . זהו הP1154 . לצערם של הבריטים, ונאט"ו, התחלפה הממשלה בבריטניה, והממשל חתך בפרוייקט,אבל הציע בצעד חריג המשך מימון לפיתוח מטוס המראה נחיתה טקטי לנושאות מטוסים, שזהו ההרייר הבריטי, מטוס המראה נחיתה אנכית היחידי שמבצעי כיום (ויש לו מנוע קטן משל הP1154 שיכל להגיע למהירות מאך 2). לארה"ב היו נסיונות משלה בשנות ה50 וה60, אבל בחה"א ויתרו על הרעיון כי לא היה לאותם כלים יכולות מבצעיות. נסיונות של כוחות היבשה וחיל הים לפתח מטוס כזה, נעצר ע"י חיה"א האמריקאי.
לאחר מלחמת 1967, שבה ישראל השתיקה כל פעילות תקיפה אווירית מצד שכנותיה, בהריסת מסלולי הנחיתה וההמראה, העולם נוכח בצורך במטוס עם יכולת המראה ונחיתה אנכית, הן בגוש המזרחי, והן במערבי.
אז לבריטים היה את ההרייט, מה היה בעולם הקומוניסטי? היות שההרייר נולד לאחר פיתוח בהצעה ואירגון של נאט"ו, מזרח גרמניה השיגה באמצעות מרגלים את התיכנונים הבריטים והאחרים, והצליחו ליצור את היאק 36, ואחריו את היאק 38. היאק 38 נוסה באפגניסטן, ונכשל מהסיבה שהרוח שיצר על מנת ליצור את הכח העילוי שלו, שדחף אותו מהקרקע בעצם ישר למעלה,  הרים אבק ואבנים לאוויר שנשאב למנוע, וסתמו אותו. הרוסים עברו למסוקים באפגניסטן, שמהירות טיסתם היא עד 210 קמ"ש. הבעיה היא שטיסה במהירות נמוכה כזו מסוכנת בגלל הסיכוי לפדיעה בטילי קרקע אוויר,כגון סטינגרים שארה"ב סיפקה למורדים האפגנים. . עם התפרקות ברית המועצות, היאק 38 הוצא משימוש לחלוטין.

נחזור שוב לאפגניסטן, המערכה האחרונה הוכיחה לארה"ב את הצורך במטוס הנ"א (המראה נחיתה אנכית) סילוני, מאחר שהזירה רחוקה מהאוקיינוס, (ששם יש נושאות מטוסים), או מכל בסיס ידידותי אחר. זה אחד המניעים לפיתוח גירסת המראה נחיתה אנכית של הF35.
ה F35B מצוייד במנוע שעצמתו דומה למנוע שהיה בP1154 הבריטי, אבל השאלה הגדולה היא האם בעצם יצליחו להתגבר על חבלי הלידה שלו, ואיך יצליחו להוביל ולבצע את התחזוקה שלו בבסיסים במקומות עוינים? (יצטרכו מסלול נחיתה מספיק ארוך להובלת חלפים לאותם בסיסי קו קדמי שבו המטוסים יוצבו, והרי המטוסים שם בגלל הקושי והרצון להיפתר מאותו מסלול נחיתה ארוך)

אבל בכל מקרה, מה שחשוב לזכור ולהבין זה שההרייר, וכל מטוסי ההמראה נחיתה אופקית, נשרו או חזרו משולחן השירטוטים לשדה הקרב, רק בגלל מלחמת ששת הימים, בין ישראל למדינות ערב.

הנה כתבה מאתמול, שמסבירה חלק מההכנות הישראליות למלחמה, עד שיהיו לה מטוסי F35B אם בכלל.

אודות

האופטיקאי הזה לקח את שמו מהשיר "אופטיקאי מדופלם" של משינה . עם זאת, לשם הזה יש משמעות וחשיבות עבורי, מאחר שניחנתי בזווית ראייה חריגה ושונה על העולם. אותה זווית ראיה שונה , מאפשרת לראות מבעד לדברים השגרתיים ולראות את מה שברקע, ולפעמים דברים בעתיד. מקווה שתיהנו מאותה זווית ראיה שיש לי, ומהפוסטים עצמם שאני מעלה.

עם התגית: , , , , , ,
פורסם ב-חדשות

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: