כמה הירהורים על חג החנוכה

חג החנוכה היה מאבק תרבותי ודתי בעיקרו ובראשיתו.

הוא התחיל כאשר רצו לכפות על בנ"י , על מתיתיהו יקיר החשמונאים, להקריב כקורבן חזיר, על המזבח .

מתיתיהו סירב, וכשבא אדם אחר להקריב את הקורבן של החזיר על המזבח, מתתיהו שחט אותו.

אפשר לבוא ולחשוב, שכבר אין מאבק במדינת ישראל למען החופש של הדת, היות שזו מדינה שהחגים הלאומים בה הם יהודיים, שלוח השנה הוא הלוח העברי, ושהרוח היהודית בארץ מחתה כל זכר למתיוונים, ואין יותר את המאבק התרבותי הזה.

האמנם זה נכון?

בואו נציץ במבט עמוק יותר, ולא רק על פני השטח,על שתי התרבויות:

בהלניזם, כל מה שיפה הוא קדוש.

ביהדות, מה שקדוש הוא יפה.

האלי(לי)ם מתנהגים כמו בני אדם: יש להם רגשות,יש להם תאוות, ומאבקי כוחות. הם אינם עליונים מבחינה מוסרית על האדם.

בהלניזם, לחריגים ולחלשים, אין זכות קיום, כפי שאמר אריסטו,וכמו שאימצו תושבי ספרטה.

אמנם ביוון הייתה דמוקרטיה, אך הייתה שמה עבדות. היה מעמד נטול זכויות , ובטח שזכויות פוליטיות.

ביהדות עבדות היא אסורה, וזה עיקרון מנחה לשחרר אף שבויי מלחמה.

כמו כן, ביוון חסרי הרכוש הופקרו לגורלם, בעוד שביהדות באו לקראתם, הן בהלוואות נטולות ריבית, הן כאשר הם ממשכנים את חולצתם, בלילה מחזירים להם אותה אם היא היחידה כדי שלא יקפאו מקור, גם ביטול כל החובות כל שנה שביעית, גם בלקט, שיכחה ופאה.

מעמד הנשים בהלניזם: נשות משפחה, או כוהנות במקדשים, שמוסרות את גופן לנציגו הגשמי של האל על האדמה, ובטח שלא בעלות רכוש. אמנם היו נשים שהיו חכמות, או יפות,אבל הן היו דמויות משנה.

(הלנה מטרויה, דיאנה שעזרה עם פקעת החוטים  כדי לצאת מהמבוך, פנלופה, אישתו של אודיסיאוס.)

מעמד הנשים ביהדות: נשות משפחה גם הן,אך בעלות זכויות לרכוש, כפי שהוכיחו בנות צלפחד, מנהיגות, כמו דבורה הנביאה, ערמומיות כמו יעל, נאמנות למשפחה כפי שהוכיחה רות, חכמות ובקיאות כפי שהוכיחה ברוריה אשת התנא רבי מאיר.

האמנם לאור הכתוב כאן, הניצחון של התרבות היוונית על היהודית נראה ברור ומוחלט כל כך, כמו ניצחון המכבים על היוונים?

תסתכלו על גלעד שליט והאמירות האחרונות בעניינו.

תסתכלו אפילו על מה שקורה בחג החנוכה עצמו.

במקום חגיגת החג המסורתית בבית, אנשים חיפשו (עד המשבר הכלכלי האחרון) את ההצגה או ההפקה הכי נוצצת, הכי יקרה, עם מיטב הכוכבים, כדי שילדיהם יוכלו ליהנות בחג. האמנם ההורים צריכים להוציא את מיטב מעותיהם על מנת לשמח ילדיהם, ולחפש את ההפקות הכי נוצצות ?

נ.ב. – אני מקווה שהויכוח התרבותי הזה יוכרע ללא אלימות.

ועוד נקודה למחשבה, בגלל כל השמן שמשתמשים בו בחג הזה, הן לבישול והן למאור:

קהלת ז א : "טוב שם טוב משמן טוב"

האם באמת, אתם מתייחסים לאנשים לפי המוניטין שלהם,לפי מי שהם באמת, או לפי גודל הארנק התפוח שלהם?

האמנם המוניטין של האדם הוא דבר בעל ערך בעולם המודרני ובמדינת ישראל?

מקווה שהארתי את עינכם, ותחשבו על זה.


אודות

האופטיקאי הזה לקח את שמו מהשיר "אופטיקאי מדופלם" של משינה . עם זאת, לשם הזה יש משמעות וחשיבות עבורי, מאחר שניחנתי בזווית ראייה חריגה ושונה על העולם. אותה זווית ראיה שונה , מאפשרת לראות מבעד לדברים השגרתיים ולראות את מה שברקע, ולפעמים דברים בעתיד. מקווה שתיהנו מאותה זווית ראיה שיש לי, ומהפוסטים עצמם שאני מעלה.

עם התגית: , , , , , , , ,
פורסם ב-חברה

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: