טעות בחשבון

כמה פעמים יצא לי לשבת עם כמה חברים, בפאב או במסעדה.
מדי פעם, יש טעויות בחשבון. ברור שכולנו שמים לב ועוברים על החשבון ובודקים שלא חייבו אותנו סתם, אבל מה קורה אם אנחנו מגלים ששכחו לחייב אותנו על משהו בחשבון?

הרי יש כמה אופציות אפשריות להגיב בהן:

  1. לשתוק, ולשלם ולעשות את חישוב הטיפ, בהתאם לסכום שמופיע בחשבון.
  2. לראות שיש טעות,ולשלם חשבון שהוא מעל לחשבון שקיבלנו,אבל פחות מהסכום המלא שהיינו אמורים לשלם.
  3. לשלם את מלוא החשבון והטיפ שהיינו אמורים לשלם, מבלי לדווח על הטעות.
  4. לדווח למלצרית על הטעות בחשבון, ולשלם את מלוא החשבון והטיפ לפי החדש.

למה לנהוג לפי כל אחד מהמצבים הללו?

  1. ברור שהדבר הכי טוב עבורנו, יהיה להתנהג בהתאם למצב הראשון. הרי זה לא האחריות שלנו, טעו לטובתנו, זה כמו הנחה שקיבלנו, והנחה לא מבטלים סתם ככה, נכון?
  2. אוקיי, עשו טעות? זו בעיה של המקום, או המלצרית, לא אחריות שלנו,אבל היות שגם ככה קיבלנו משהו בחינם,למה לא לפנק את המלצרית בטיפ גדול יותר?
  3. ההפסד של המקום מאותן הטבות, הן זניחות בד"כ, ולכן אין טעם לדווח. אבל, אנחנו לא אוהבים לקבל דברים בחינם,ולכן נשלם את הסכום והטיפ לפי החשבון שהיינו אמורים לקבל. הטיפ של המלצרית יגדל בצורה הרבה יותר משמעותית, מאשר ההפסד של המקום. בפעם הבאה שנבוא למקום, המלצרית תזכור את הטיפ הנדיב מהפעם הקודמת, ותעשה את המקסימום על מנת שנהיה מרוצים גם הפעם.
  4. אוקיי, עשו טעות,אבל עדיין מגיע למקום את הכסף שלו. מי שהביא את הדברים זה המלצר או המלצרית,אבל מי שמשלם את העלויות, זה המקום עצמו ולא המלצרית,ומגיע שיקבלו את מלוא הסכום. מעבר לזה,אם לא נשלם את מלוא הסכום,וימצא הפרש בין הכסף שאמור להיות בקופה, לבין מה שיש בפועל לפי החשבוניות, יתכן ויחלקו את ההפרשים על כל המלצריות, או שיחלקו להן פחות מהכסף של הטיפים כקיזוז על המחסור של הכסף בקופה, וזה בהנחה שבעל המקום לא יפטר מישהו מהעובדים בגלל חדש לגניבה מהקופה.

אז… אנא חישבו על זה בפעם הבאה שבה אתם יושבים בפאב, ונתקלים במצב דומה.

 

אודות

האופטיקאי הזה לקח את שמו מהשיר "אופטיקאי מדופלם" של משינה . עם זאת, לשם הזה יש משמעות וחשיבות עבורי, מאחר שניחנתי בזווית ראייה חריגה ושונה על העולם. אותה זווית ראיה שונה , מאפשרת לראות מבעד לדברים השגרתיים ולראות את מה שברקע, ולפעמים דברים בעתיד. מקווה שתיהנו מאותה זווית ראיה שיש לי, ומהפוסטים עצמם שאני מעלה.

עם התגית: , , , , , ,
פורסם ב-אתיקה, חברה
10 תגובות ב“טעות בחשבון
  1. 1uckyhunch הגיב:

    וגם – לא לשכוח שאף אחד מאיתנו לא יתעשר מ"הנחה" כזאת

  2. אלה הגיב:

    בספר "הבנק טעה לטובתך " (מכיר? )
    אחד מניסויי החשיבה הוא כזה בדיוק. אם יום אחד אתה קם בבוקר, ומגלה שהבנק שלך טעה לטובתך. מה אתה עושה עם הכסף?…
    האם גניבה היא גניבה היא גניבה?

    ואם בטיפים עסקינן.
    אז כל הנושא הזה נורא מעצבן אותי.
    שיש מינימום לטיפ, כאילו,
    אני אישית, ובערך כ-ל החברים שלי, עבדו יעבדו או עובדים במלצרות כזאת או אחרת, ואני מבינה את הקושי והסיוט שבעניין,
    אבל טיפ אמור להיות פידבאק על השירות שקיבלנו.
    אין אין אין אין חוק שמכריח אותי לשים טיפ בסוף האחורה. לשלם כן. טיפ לא.
    במידה ויקבלתי שירות טוב ונחמד ואדיב, אני נהנית לצ'פר את המלצרית אפילו ביותר מהסכום המקובל..(נניח היום, הייתי במקום והשירות היה יוצא מן הכלל, והמלצרית קיבלה טיפ גדול יותר, בהתאם)
    אבל לדרוש ממני לשלם טיפ? זה חוצפה מעצבנת.
    יצאנו פעם לפאב קבוצה גדולה של חברה (יותר מ20 איש..) ..
    אז כשהגיע החשבון שמנו כסף.. אבל לא כולם הספיקו לשים כסף עד שהמלצרית הגיעה..
    אז היא הסתכלה על הכסף ששמנו, ואמרה "לא שמתם מספיק טיפ!" …
    זה כ"כ הרתיח אותי, גם כי השירות לא היה משהו (התבלבלה, שירות איטי, לא נחמד, וכ'ו) וגם -דרשה- טיפ! חוצפה שכזאת.

    • optikay הגיב:

      פעם, מלצריות שלא קיבלו טיפים, לא קיבלו השלמה לשכר המינימום ע"י בעל המקום,אבל היום זה שונה.
      נכון, הטיפ, הוא לא חובה. יש את האחוזים שנהוגים בטיפ, עבור השירות, וזה על בסיס רצון חופשי.
      לפעמים, נכון יש ימים שיש עומס, או שדברים מתעכבים,אבל אם השירות לא מוצלח וגם לא אדיב, אין סיבה לתת טיפ נדיב.
      אני ראיתי מקומות שבהם כתבו חשבון וציינו כולל טיפ. זה מעצבן אותי יותר מאשר אם המלצרית באה ואומרת שאין מספיק כסף לטיפ.

      לפעמים, אנשים עושים טעויות,לפעמים מבקשים ממלצר אחר שבמקרה עובר לפרוט כסף, או מבקשים לשלם באשראי, כי מישהו בדיוק לא היה בשולחן ולא בדק האם ישלם באשראי או בכרטיס.

    • Luckyhunch הגיב:

      אלה,
      חישבי רגע: לאיזה נותני שרות נהוג לתת טיפ? – לבעלי התפקידים הכי נחותים עם השכר הכי נמוך במקום. אדם הולך למסעדה בגלל השף/ העיצוב/ החוג החברתי שבד"כ שם. שרות איטי יכול להיות בגלל בעיה במטבח, לא נחמד – בגלל שהאוירה במקום כמקום עבודה זיפתית/עכורה,וכן הלאה. מקבלי הטיפים תלויים לפרנסתם בטיפ שיקבלו. במצב הנצלני הקיים, לא לתת טיפ מינימלי (מקובל – 10%) לנותני שרות שנהוג לתת טיפ זה להצטרף לכל אלה שמנצלים אותם. אם היה שרות טוב – לשקולך ובהתאם לאפשרויותיך – לתת יותר מזה. כלומר, אם למשל במספרה אחת צבעה לך את השיער, שניה חפפה לך את הראש ושלישית עשתה לך פן – לכל אחת מהן מגיע טיפ. לשיקולך אם לחלק את 10% ביניהן או אם לתת לכל אחת מהן 10%: זה חלק מעלות שרותי המספרה, החלק שבד"כ (לא תמיד) לא כתוב בשום מקום. כנ"ל במסעדה, פאב, מלון, ספא… ועוד.
      בנוסף, בחלק מהמקומות אוספים את כל הטיפים שהתקבלו במשמרת ומחולקים שווה בשווה בין כל המלצרים שעבדו באותה משמרת, כך שהטיפ שהשארת ממש לא אישי למלצר מסויים – כי הוא יודע שיפוטר מיידית אם ישלשל אותו לכיסו הפרטי במקום להכניס לקופת הטיפים.

      • אלה הגיב:

        כן? כי לנהג אוטובוס לא זכור לי שאני נותנת טיפ. וגם הוא לא מרוויח בשמיים. או למוכר בקיוסק. או לרכז נוער.

        וחוץ מזה, אמרתי כבר שאני בן אדם דיי סבלני. ולרוב- לא אכפת לי לחכות. אם הבעיה היא במטבח. אבל גם לא חסר שה"אשם" ביחס הלא נחמד הוא רק המלצר.

        אם הוא לא מקבל את הכסף שמגיע לו על העבודה שהוא עושה- זאת לא אשמתי. ויש בתי דין בישראל שמיועדים לבעיות מהסוג הזה בדיוק. אין שום סיבה שהמעביד שלו עובר על החוק- וזה נופל עליי. פשוט לא.

      • Luckyhunch הגיב:

        לנהגי אוטובוס יש משכורת הוגנת, לנהגי אגד יש גם מניות בחברה. נהגי מוניות שכירים, לעומתם, בעלי משכורת זעומה – ובכל העולם נהוג להוסיף להם טיפ כהערכה על שרות טוב, כזה שמעל ומעבר – כי על מה שמעל ומעבר אינם מקבלים לעולם תוספת שכר ועל עבודה ראוי לשלם.
        יש קיוסקים המציגים לראווה קופת טיפים למוכרים.
        רכז בתנועת נוער מקבל שכר בהתאם לתנועה שבה הוא רכז. יש תנועות/ארגונים שבהם לרכזי נוער מקצועיים יש שכר נאות וגם יותר מזה.
        החוק הישראלי מחייב מעסיק לשכר מינימום, לא יותר מזה. במסעדות ופאבים מנצלים הנוהג לתת טיפ כדי לשלם שכר מינימום בלבד, ובכל זאת להתפאר בתנאי עבודה טובים. הטיפים הם חלק מהסכם העבודה של מלצרים, על אף שברוב המקומות אסור להם לדרוש טיפ מהלקוחות שהם משרתים. זה לא הוגן, אבל אין חוק שיגן עליהם.
        החוק שמחייב גם מסעדות ופאבים לשלם שכר מינימום הוא חדש, בן פחות משנה נדמה לי. עד שיצא החוק, מקומות רבים הרשו לאנשים למלצר אצלם תמורת טיפים בלבד, בלי לשלם מכיסם על עבודת המלצר אפילו אגורה שחוקה, והרוב עברו על החוק גם בזה שלא היה להם כסוי ביטוחי לעובדים אלה – הכל התפוצץ בעיתונים לפני איזה שנתיים…

  3. אלה הגיב:

    היי לאקי, ראית כלבי האשמורת? יש שם בהתחלה ממש את אותו הויכוח.
    "אני לא מבין למה צריך לתת למישהו טיפ על שהוא עושה עבודה שעליה משלמים לו. "

    אני מצטערת, אבל אני -לא- רואה איך בדיוק זה שהמעסיקים של המלצרים עוברים על החוק היא בעיה של הצרכן!!. אני מבינה למה זה בעיה חברתית. למה זה בעיה מוסרית. אני מבינה למה זה בעיה. רק לא למה היא צריכה ליפול על הצרכן!!

    בפיצוציות יש כוס לטיפים? סבבה. מעולה אפילו. כשנחה על האנשים הרוח הטובה, המוכר עשה להם חיוך, ויש להם עודף שלא שווה להכניס לארנק. אבל שום דבר מזה לא נעשה בכפייה. זה אפילו מבדר.

    ומה זה בדיוק משכורת הוגנת? יש כ"כ הרבה אנשים במדינה הזאת שעובדים במינימום(במקרה הטוב) – כי ככה זה. ואני לא רואה מישהו נותן להם טיפ!! . רק למלצרים.

    ואני אציין שוב. במקרה שהשירות היה יוצא דופן, ואדיב, ונחמד בטירוף, וכזה שווה שאני ללא ספק ארצה לחזור לאותו מקום שוב. אז-אז אני מפנקת בטיפ. וממש לא בגדר 10%..
    ובהערה לתגובה הקודמת הקודמת. זה באמת מעצבן. שהטיפים מרוכזים יחד ומחולקים שווה בשווה. לחלוטין מבטל את הרעיון של הטיפ (תגמול על שירות טוב).

    • Luckyhunch הגיב:

      היי אלה, לא רק למלצרים נותנים טיפ – גם לעובדי המספרה, הספא, חדרניות במלון, סבלים במלון או שדה תעופה, נהגי מונית, שליחים…. אין חובה, אבל זה נהוג. אף אחד לא יתבע אותך למשפט אם לא תתני טיפ, גם אם לא תתני טיפ למלצר. אין כפיה, יש רק מנהג, מוסכמות וכמה ערכי מוסר שאינם משותפים לכולם: עובדה, יש אנשים שמעולם ולעולם לא יתנו טיפ לאף אחד בשום מקום, בעקרון.
      הבעיה לא צריכה ליפול על הצרכן, אבל אם הצרכן לא יתקן המעוות באמצעות הטיפ שהוא משאיר, העיוות יהיה הרבה יותר גדול. זאת דוגמא טובה לפער בין מה שצריך להיות לבין מה שיש.
      לגבי משכרות – נהג אוטובוס אינו עובד דחק, גם אם משכורתו צנועה. אבל בעיקר – הוא אינו זה שמספק לך שרות, אלא חברת האוטובוס המעסיקה אותו ומפעילה את הקו. לא כך לגבי כל שאר בעלי המקצוע שציינתי. זה פשוט לא אותו דבר. העיוות הוא בכך שבעוד חובה לתת לכל עובדי המסעדה שכר מינימום, לשטיפת הכלים נדרשים לאין ערוך פחות כישורים מאשר מלצרות – ובכל זאת שהי בעלי תפקידים אלה מקבלים בארץ משכורת מינימום. בעלי המסעדות והפאבים היו צריכים לתגמל מלצרים על מומחיותם, והם עושים זאת ע"י קידום לתפקיד אחמ"ש, שמשכורתו טובה אך במעט מן המלצרים עליהם הוא אחראי. מתפקיד זה אין יותר התקדמות בתחום המלצרות -וזאה הדבר שצריך להיות איכפת לך כצרכנית, כי זה מוריד אוטומטית את רמת השרותל שאת מקבלת ומקצועיותו.
      זה לא כך במקומות אחרים בעולם, והדבר ניכר ומורגש מאד ע"י הצרכנים. בצרפת, למשל, להיות מלצר זה מקצוע מכובד… ויש עוד ארצות כאלה.

  4. optikay הגיב:

    מלצר, כמו כל אדם אחר צריך לתת לך ,לי או לכל אדם אחר שירות, נכון?
    אלה, עצם זה שאת מרגישה שיש הבדל בטיב השירות שאת מקבלת במקומות שונים, או אפילו בימים שונים, זה מעיד שיש הבדל בטיב השירות שאת מקבלת.
    זה נכון שכל אחד צריך לעשות המקסימום בעבודתו, אבל שום פקיד או מלצר אי אפשר לחייב לפי חוק לחייך או להסביר פנים ללקוחות, או אם הוא רואה שאחד הסלטים התרוקן (במקום שבו הסלטים הם חופשי) , למלא או להביא חדש עוד לפני שהספיקו לבקש ממנו.
    יש מלצרים\יות,שאם שואלים אותם\ן שאלות על מה שבתפריט, הם בטוחים שמסתלבטים עליהם\ן. מנגד, יש מלצרים שמנסים להסביר כמה שיותר טוב מה המנות שבתפריט.היו כמה מלצרים ומלצריות, שהציעו לי להחליף למנה אחרת, לפעמים למנה זולה יותר טיפה, כי חשבו שהמנה שבחרתי בתחילה פחות טעימה.
    זה לא החובה שלהם, אבל עדיין עשו את זה. יש מלצרים או מלצריות שרואים עליהם עייפות, אבל עדיין יבואו מחייכים ושמחים לשולחן.

  5. אלה הגיב:

    אוקיי. וזה נראה לי נחמד. אם הטיפ בא כתגמול על נחמדות ואדיבות, אז למה אני צריכה לתת גם טיפ לאנשים לא נחמדים? כי הם לא מקבלים משכורת גבוהה מספיק? גם אני לא מקבלת משכורת גבוהה מספיק. מי יביא לי טיפים? …

    ואני פשוט לא לא לא לא לא מצליחה להבין או להסכים לזה שתיקון העיוות צריך ליפול על החברה. על הצרכן כאילו. זה כמו עניין העמותות בארץ. אני חושבת שזה שגוי ורע מאוד שיש עמותות בארץ. כי זה פשוט מוריד מהממשלה את הנטל שהיא צריכה לשאת בו!! לא החברה, לא אנשים פרטיים, את ואני והוא, כולנו משלמים מיסים, בדיוק בשביל העניין הזה!! אז בנוסף למיסים את גם משלמת לעמותות, כדי שיעשו עם זה את העבודה של הממשלה.
    כמה אבסורד!!

    אי אפשר להכריח אף אחד לחייך, אבל גם אפשר לא לשכור אנשים שלא נועדו להיות אנשי שירות. פשוט ככה. מלצרות כמו שכתבה לאקי, בצרפת למשל היא מקצוע מכובד, ומי שמתייחס לא בכבוד לאנשים, או לא באדיבות, פשוט לא עושה את זה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: